tisdag, augusti 18, 2009

Norge mm

Våra utlandsresor resulterar inte alltid i Cert och vinster, i helgen fick vi exempelvis nöja oss med "bara" en klassvinst och CK. Helt ok det med :).

Men resorna innebär inte att man bara kommer hem med rosifanger och fanfarer (ifall det går bra), utan man tar även med sig en hel hög med minnen tillbaka. Norgeresan var inget undantag.


Godset som vi bodde på

När vi reser så försöker vi fördela "arbetsuppgifterna". Den här gången hade jag bokat hotell, Jeanett stod för bilen, bensinen delade vi såklart på och körningen likaså. På ditvägen fick jag köra sträckan mellan Värmland och Norge, något som man såhär i efterhand kan tycka var rätt knasigt :)).

Värmland är som många vet ett omväxlande landskap, med många höga berg och djupa dalar. Ingen hit att köra bil där när man har lätt att få svindel. Där kom vi då. I över 100 km i timmen och plötsligt uppenbarade sig ett stup till höger och en dal till vänster. Vad gör man? Gasar och blundar eller stannar och byter förare? Jag gasade samtidigt som jag sa: Nu vågar jag inte titta mer! Ups.

Jeanett och Felicia svarade då unisont: "Håll ögonen öppna!" och det var ju bara att lyda dem. Men uj så läskigt det var och oj så vi skrattade efteråt åt att Ammi får svindel när hon kör bil...

Väl över på den Norska sidan så svischade vi sakta fram, jamen hur kringliga är inte vägarna i Norge?, när Felicia plötsligt utbrast: "Titta en älg!". Jag konstaterade att vi var ensamma på vägen och stannade därför bilen så att vi kunde föreviga det stora ståtliga djuret. Till saken hör att vi hade sett en älg även på den svenska sidan, så det här var älg nummer två.

Tyvärr var det skymning och lite för mörkt för att kunna fota älgen så vi for iväg och skrattade samtidigt åt att vi sett två älgar på samma dag. Drygt hundra meter senare såg vi nästa ÄLG! När vi hade tittat på den älgen så tuffade vi på ett par hundra meter till och mötte då älg nummer fyra!!! Ni förstår ju hur det lät. Första älgen: KOLLA KOLLA EN ÄLG!!!! Andra älgen: Wow, en ÄLG TILL!!! Tredje älgen: Eh, en älg?! Den fjärde älgen viftade vi lite avmätt mot och konstaterade att det var en älg. Igen...


Vi blev förföljda av skogens konung

Hm, undrar vad oddsen för att se fyra älgar på samma dag är?

Nästa minnesvärda sak är faktiskt lika otrolig men likväl sann. Det är en osannolik historia och när vi upplevde den så tappade vi hakorna. Rätt ner och sen tog det ett tag innan de kom upp igen.

Medans vi står i bilkön för att komma in på området så får vi plötsligt syn på en boxer. Med en precis likadan stubbsvans som Uno hade!

Snabbt vevar Jeanett ner rutan och frågar ägaren om hunden är född med stubbsvans. Stolt svarar ägaren "Ja" på frågan och tillägger sen "att hon är den eneste boxern i världen som ser ut såhär och är champion". Jahapp svarar vi och säger att vi oxå har haft en hund som såg ut sådär, men det var en dobermann och han var också champion. Ägaren tittar lite misstänksamt på oss, men skrattar sedan glatt med.

Nu kommer det mest osannolika i hela historien? Hur många hundnamn finns det i hela världen? Hur många som helst! Sannolikheten att boxern skulle heta det vi fick reda på att den hette måste vara en chans på miljonen. Om ens det.

Efter lite chitchat med ägaren så slänger Jeanett ut en sista fråga medans hon vevar upp bilrutan. "Vad heter din fina hund?". "Hon heter UNA" svarar ägaren.

Behöver jag säga att vi snabbt vevade ner rutan och frågade efter namnet igen? Boxertiken med stubbsvansen hette alltså U.N.A!!! Uno och Una, vilket par de hade kunnat bli :).


Världens bästa Knorr har en boxertjej i Norge...

Ja, som ni märker så är resandet så mycket mer än bara utställning :). Vi ser älgar, blundar när vi kör över svindlande höjder och vi hittar boxertjejer som heter Una :).

Nya bilder från Norge och dagens skogspromenad finns i Pixboxen.

Ajök.

6 kommentarer:

  1. Ni verkar ha haft en kul resa!Är inte förvånad.
    Ser fram emot KHBV!!!
    Kraaam

    SvaraRadera
  2. Vilken härlig resa! Snacka om förvånande att träffa på "Una" :-P It was ment to be liksom.
    Grattis igen till klassvinst och CK.
    Ha det bäst!

    SvaraRadera
  3. Ibland hittar ju universum på lite konstiga saker till oss :-) Häftigt häftigt måste jag säga!! Fyra älgar under en och samma resa, hugaligen säger jag bara. När jag haft mitt körkort i en månad så krockade jag med en.. dom är myyycket stora kan jag säga!! Efter den incidenten så hade jag koll på älgarna flera kilometer in i skogarna och såg älgar överallt!! :-0

    I natt drömde jag att jag var barnflicka/kennelflicka till Jeannett! Hon bodde i ett vansinnigt stort hus alldeles i kanten av Stockholm centrum. Jag tror hon hade 10 barn och dubbelt så många hundar för att inte tala om alla katterna.. Det var dobbisar, men dom hade olika färger och min favorit var beige med guldfläckar *skratt*.. helt skruvad dröm och en sån där verklig som liksom hänger kvar! Totte var med i drömmen oxå och jag vet att jag var så orolig för hur han skulle handskas med alla katterna, men det gick bra.. I alla fall så länge som jag kommer ihåg drömmen!
    Vad konstigt man drömmer ibland.. och man undrar ju var sjutton man får allt ifrån!!

    Idag ska jag ta hand om hemmet här lite, jag har en tvätt som inte är att leka med..

    Kram kram

    SvaraRadera
  4. Åhh finaste Uno. Vilken fin boxerflicka det måste varit ;)..
    Kul att ni är nöjda med resan ändå. Allt är verkligen inte CERT. Man kan ju inte vinna jämt! Ni är ju snyggast ändå så va spelar det för roll. haha. Hörs o ses snart. kramis Camilla

    SvaraRadera
  5. Kina och Jill, TACK, ja det är kul att resa :)

    Anette, hihi, vilken dröm. Helt galen juh :)

    Och Camilla - visst var han världens finaste Uno, usch, när jag la in bilden så saknade jag honom igen. See you soon. Vi behöver träna :)

    SvaraRadera
  6. Oj vad är odsen att träffa en hund som har samma svans som Uno hade och dessutom hade ett namn som liknade hans Una.

    Vilken trevlig resa ni hade :) Sköt om er A&A med hundar.

    SvaraRadera