lördag, maj 28, 2011

Storasyster visar vägen

Den här veckan har Anders jobbat längre än vanligt på kvällarna, så hundtränandets lott har legat på mig. Häromdagen tränade jag i vanlig ordning först Gossip, sedan Kanonen.

På schemat för Herr Kanon stod Hopp/Sitt. Fram med targeten, hunden på plats och sen körde vi. Första uthoppet gick super. Kanonen hoppade högt över hindret och tassade sedan till targeten. Han hade full koll på läget och resultatet blev så klart ett klick och en godis.

Uthopp nummer två gick minst lika bra, men här brann det i Ammis hjärna och jag slängde bollen till honom som belöning. Attans också, man ska alltid ha koll på vilken belöning som är mest värd i hundens ögon. Bollbelöningen ledde nämligen till att Kanonen vid uthopp nummer tre hoppade över hindret för att sedan snabbt vända sig om och targeten brydde han sig nada om. Bollen ville han ha.

Mitt i vår träning kom Anders hem. Han steg ur bilen och hundarnas sedvanliga hälsningsceremoni kunde börja. Men istället för Gossip's hysteriska hälsningar (hon ÄLSKAR ÄLSKAR ÄLSKAR Anders som ni vet) så sprang Gos bara snabbt fram till Anders, hälsade hej hej och sen drog hon vidare bort till targeten. Där stod hon så, på andra sidan hindret, och duttade på targeten. Det var precis som om hon försökte visa Kanonen att det är det här matte vill att du ska göra...

Helt galet, men faktiskt sant!

Gossip är verkligen en tokrolig hund, hon är alltid gladare än gladast, och hon är den smartaste och klokaste hunden som jag har haft. Om man inte visste bättre så skulle man kunna tro att hennes farföräldrar var Border Collies :). And that's a fact!

Gossip visar vägen
Sol i blick!

3 kommentarer:

  1. Ja det är inte alltid lätt att hålla koll på belöningar, känner igen mig, har gjort samma sak som du. Härligt när man har en hund som kan visa vägen för den andra, hihi.

    SvaraRadera
  2. Hihi, ja det är bra för då slipper man själv :)

    SvaraRadera
  3. //Ammi ska det ju stå :)

    SvaraRadera