fredag, maj 20, 2011

Raketfart

Nu är det raketfart på inlärningstakten hos Kanonen. Han lär sig nya saker varje dag och han har en jättefin attityd i lydnaden.

Så tycker jag att det fungerar när man tränar hund, först lär man in, när grunderna väl börjar sitta och hunden har förstått att träning = party då går det undan tills man når nästa platå som är finslipningsfasen. Just nu är Kanonen inne i en brant uppåtgående trend där allt vi introducerar honom för i lydnads- och spårväg är J.Ä.T.T.E.K.U.L och han gör allt för att försöka lista ut hur han snabbt ska kunna få sin belöning. Det är otroligt kul att se :).

De senaste lydnadspassen har varit helt outstanding och jag kan inte förstå hur vår stora kille kan vara så smidig vid fotgåendet. Det övergår mitt förstånd, men nu börjar hans sättanden och stegförflyttningar ligga i klass med Gossip's. Idag kunde jag stå tyst vid sidan av planen och bara njuta av Anders och Kanonens lydnadspass. Jag var så tyst så att Anders blev nervös för att det inte gick bra :), men det var ju just det det gjorde. Det gick superbra.

Trött Kanonkille efter dagens lyckade träning

Nu ska vi sova så vi orkar träna ännu mer imorgon :).

Sol i blick!

3 kommentarer:

  1. K'nonen är en duktig pojke <3

    Jag tycker med vår träning, att när vi lärt in momenten så är det som att vi inte längre sen behöver träna nåt på dom och jag tror själv att jag nog säkerligen varit med och bidragit till att momenten inte är som dom var från början..

    För när man nöter och kanske nöter en gång för mycket så ökar ju risken för att man råkat belöna vid fel tillfälle och vips, har hunden lärt sej det feliga! (Av nån anledning så känns det som att det är det feliga som liksom biter sej fast lättast och bäst, men det kanske bara är som det känns...)

    Dom är ju så känsliga för tajmingen och jag har grunnat en del på detta här med just inlärning, nötning och uppdatering och känner att om det blir någon mer hund efter Totte, att jag kommer att försöka göra träningen annorlunda mot vad jag gjort med min Totte-buspojk..

    När ett moment sitter bra, så lägga det åt sidan för att endast tas fram när det är dags för tävling eller dylikt, bara uppdatera och friska upp minnet...

    Det har ju hänt mer än en gång på planen där jag sett på min hund att han tänker: - Men matte, detta kan jag ju nu vid det här laget så var lite kreativ, ge mej en utmaning i stället ;.)

    SvaraRadera
  2. Heja, heja!!! Det är så himla kul då man känner att det fungerar!!! Vilken enorm kick!!! Pussa på pappsen ifrån den "LYCK"liga dottern!!! Kramar Anja :-)

    SvaraRadera
  3. Klart han är duktig. Det är ju en Kanondobermann :-)

    SvaraRadera