tisdag, maj 17, 2011

Lycka

Värsta bästa lyckopillret - Kanonen
Lycka kan vara stort eller smått. Det kan handla om allt mellan himmel och jord, och all lycka är härlig. Livet med hundarna ger många möjligheter till glada stunder, alltifrån vardagliga situationer, blöta pussar och härliga promenader, lyckade träningspass eller moment som går extra bra. Ingen situation där lyckan är inblandad är den andra lik och hundarna är duktiga på att överraska en när man minst anar det.

Idag gjorde Kanonen mig extra lycklig då han plötsligt - out of the blue - under en inkallning fick till en ordentlig ingång vid min sida. Han fick ingen hjälp av min hand, inget fotkommando, ej heller tog jag extra steg för att hjälpa honom in vid sidan, utan han löste det själv.

Där stod jag i tävlingsposition, rak i ryggen, med armarna hängandes ner vid sidorna och kallade in honom. Och där kom han i full fart, de långa benen förde honom framåt med en hiskelig fart och det kändes som om en kollision var nära. Men när han nästan var framme så slog han knut på sin stora kropp, öronen fladdrade, benen jobbade och vips så satt han där i perfekt position bredvid mig. Vilken LYCKA när en hund utför ett moment rätt för första gången. Vilken LYCKA när man har filat, filat, filat och tränat, tränat, tränat och plötsligt händer det man tränat inför - hunden förstår och utför momentet rätt.

Idag är jag hög på hundträning :)

Sol i blick!

6 kommentarer:

  1. Hej!
    Vad kul att det går bra med Kanonens träning, han verkar vara grym på trädgårdsarbete
    också:-)

    M.v.h
    Magnus o Mexx

    SvaraRadera
  2. Låter underbart...men han kan han lille Nonen...:-)

    SvaraRadera
  3. Härligt!! Eller ska man säga KANON!!

    SvaraRadera
  4. En sådan härlig känsla! Njut! Detta är det underbara med att träna hundar. Kramar

    SvaraRadera
  5. Ibland tar det lite tid innan poletten trillar ner. Men så helt plötsligt händer det och då blir man bara SÅ glad och stolt över sin hund. Duktig Kanon!!

    SvaraRadera
  6. Bra att du fångar dagen, och njuter nu. Och inte sedan:-)

    KrAm

    SvaraRadera