torsdag, maj 05, 2011

Hjärtscanningsdags


Idag är det hjärtscanningsdags igen. Den här gången ska vi scanna vår snart 6 år gamla sphynx Lise. Första gången Lise scannades var 2007-03 och då var hon UA. Nu, 4 år senare, hoppas vi självklart att resultatet ska bli detsamma och att vår lilla nakna vän har ett friskt hjärta.

För Gossip's och Kanonen's del väntar scanning av hjärtat efter sommaren. Som dobermannägare tycker jag att man ska kolla sin hund minst ett par gånger under dess livstid. Helst varje år. Har man de ekonomiska förutsättningarna att lägga undan en hundralapp i månaden så har man efter ett år samlat ihop till en hjärtscanning. För min del så kollar jag, efter min uppfödares rekommendationer, hundarnas hjärtan en gång per år. Vare sig de går i avel eller inte.

Hjärtscanningen eller Holtertestet är på intet sätt en garanti för att hunden inte ska utveckla hjärtsjukdomen DCM, men med många bäckar små så bidrar alla som testar sina djur till framtida forskning och utvärdering. Vill du veta hur du kan anordna en hjärtscanning så rekommenderar jag dig att kontakta Jeanett på Kennel Jean Dark. Läs mer här.

Sol i blick!

1 kommentar: