torsdag, februari 27, 2014

Löp Luella?

23 år. Så länge har jag haft dobermann.

Jag har under mina år med rasen haft flest hanar, 4 st och så 2 st tikar, en egen och en lånad. Därför är de inte konstigt att jag känner mig bekväm med hanarnas olika utvecklingsperioder. Livet med dem känns bekant. De lyfter på benen, skvätter här och där, upptäcker tjejer och dofter, har en Balla Allan-perioder, är allmänt goofy, lugnar sig ett tag och så håller det på tills de blir 4-5 år och hittar sig själva ;).

Men så kom Tjorven in i vårt liv. Och hon saknar ju snopp! Genast är jag inne på ny mark. Det tillsammans med att jag knappt minns vad jag gjorde igår än mer hur/var/när Gossip löpte för första gången för åtta år sedan skapar ett litet problem för mig som gillar att ha kontroll.

Jag har bombat mina vänner och min stackars uppfödare med frågor; När börjar tikarna att löpa, ändrar de beteende, hur länge håller de på, blöder de mycket första gången, hur vet man att de är i höglöp (det lär nog Rulle berätta iofs så där har vi en fråga som vi får svar på automatiskt).

Tjorven, ingen liten tjej längre
Den senaste veckan har jag känt att Tjorven är lite allmänt disträ, och kissar oftare när vi är ute. Undrar sa flundra om det är löp på gång? Den som lever får se ;).

Tänk så spännande livet med hund kan vara!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar