söndag, februari 23, 2014

SDK's Avels- och uppfödarkonferens februari 2014


För några dagar sedan la jag in ett inlägg på ett facebook-sida för Dobermannälskare. Tyvärr blev en person kränkt av min trådstart (dvs mitt ursprungsinlägg) så moderatorerna valde att ta bort det.

Jag hade absolut ingen ful baktanke med inlägget, utan ville förmedla en framtidsvision för Svenska Dobermannklubben. En klubb som jag själv inte tillhör sedan 3 år tillbaka. Jag ville peppa folk (och mig själv ;)) att bli medlemmar i klubben och öka medlemsiffrorna som stadigt sjunkit de senaste åren. Tyvärr blev det en annan effekt. Och medlemsantalet sjönk ett snäpp till :(.
"Nu är det inte min uppgift att rapportera från Avels- och uppfödarkonferensen, jag var där eftersom jag varit delaktig i arbetet med Raskompendiet och exteriörföreläsningen.

Något som vi diskuterade länge och väl var hur vi ökar gemenskapen inom rasen. Nu är den här Facebook-sidan ingen sida som hör ihop med SDK, men OM gemenskapen blev bättre och människor sågs oftare för att ha roligt ihop så tror jag att även de som inte är medlemmar nu skulle bli sugna på att vara med . Nåväl, eftersom det finns andra rasklubbar som jobbat bort dålig sammanhållning och vänt den till en bra, så finns det ju saker man kan göra. Min uppfödare är medlem i flera rasklubbar och hon gav två konkreta exempel på hur en klubb vänt trenden från dålig till mycket bra, och dessa förslag mottogs väldigt positivt. Dessa kommer säkert att redovisas i rapporten från konferensen.

Jag tror inte att jag var ensam om att ha trevligt igår och jag kan bara hålla med om det som en klok människa bredvid mig sa: Det är svårt att kasta skit på någon som man träffat och haft trevligt med . Vikten av konstruktiv kritik diskuteras också, men många upplevde det som att kritiken snabbt slutade att vara konstuktiv och då eskalerade till något annat. Och många var de uppfödare som var frustrerade över alla negativa skriverier, men det kan ju vi vända på. Tillsammans . Ett negativt inlägg ska generera i ett positivt . De som inte var där missade också Anna Junmans supergoda lunch .

Uppfödarna kan göra mycket för rasen, de kan föda upp vår underbara ras så att vi valpköpare kan fortsätta leva med världens bästa ras, men vi valpköpare har också en stor del i rasens framtid och hur den uppfattas.

Jag tror och hoppas att många kommer att nappa på förslagen som lämnades fram. Och sist men inte minst en kan inte göra allt, men alla kan göra något"

Blir du irriterad på en tråd? Hoppa över den! Och framförallt, behandla varandra med respekt. På så vis kommer vi vidare, och strävar framåt inte bakåt.

Jag älskar Dobermanns och kommer att fortsätta att leva med rasen. Med eller utan medlemskap i SDK. Just nu utan.  Jag kommer att fortsätta peppa folk att jobba med varandra, vi behöver inte gå hand i hand men vi kan väl gå åt samma håll? Tillsammans.


Var rädda om er och pussa era vovvar!

1 kommentar: