lördag, februari 08, 2014

Lydnadsträning med Tjorven

 
Duktig liten Tjorven Korven

Nu när Rulle vilar så får Tjorven jobba desto mer. Och tänk att det aldrig slår fel, ju oftare man tränar, desto duktigare blir hunden.

Konstigt det där ;).

Just för tillfället så lägger jag mycket krut på Linförigheten/Fria följet. Häromdagen fick jag på Facebook frågan om hur jag tränar in det och det är inte lätt att på några få rader svara på allt vi gör men de här raderna sammanfattar nog det hela rätt bra, Tänkte att du som läser min blogg också ville ta del av det. Så vassego här är texten;

Jag använder mig av klicker när jag tränar, men det går lika bra med ett muntligt kommando. Dock tycker jag att klicker är väldigt bra när man ska isolera ett beteende i momentträningen.

Nåväl, när jag börjar träna in fritt följ (eller fot/linförighet) som det också ka
llas så börjar jag med att uppmuntra valpen/hunden när den tar ögonkontakt. Om hunden söker min sida och tar ögonkontakt på en promenad så berömmer jag det också. Bestäm dig tidigt för vilken position som ska ge beröm, ska hunden ha huvudet vid ditt vänstra ben eller bogen. Jag har gärna min hund i en position där den har bogen vid mitt vänstra ben. Sen anfaller jag momentet från olika håll;1. Hunden får sitta vid min sida och ta ögonkontakt - klick. Senare lägger jag in kommando fot där. Fot - ta ögonkontakt.
2. Jag kör följa John lek, dvs leker med hunden, kampar, tar kamptrasan, vänder mig om (gömmer kamptrasan i jackan eller har den i vänster hand) går i tävlingsposition (rak i ryggen och blicken uppåt) från hunden. När hunden sluter upp vid min vänstra sida så får den klick - kamptrasa - leka med mig vid min vänstra sida. De kan nästan få hänga i trasan vid mitt vänstra ben - då blir fot en rolig lek som utspelar sig vid vänster sida av matte . När hunden väl förstått att den får beröm när det går vid vänster sida och söker ögonkontakt så kan man utöka leken med att försöka finta bort hunden, man rör sig ifrån hunden och hunden får jobba för att försöka komma ifatt en. Har du kamptrasan i vänster hand så får hunden INTE buffa på den, utan den ska ta ögonkontakt för att få leksaken. Först får den trasan vid första ögonkontakten, sen utökar man sträckan allteftersom.

3. Jag jobbar med klossträning för att få bra ingångar och bakdelskontroll. Googla klossträning så får du massor med exempel. Efter att ha jobbat med det här nu en månad så har Tjorven börjat få jättefina ingångar när hon kommer in.


För mig handlar fot om attityd, position och precision. Jag vill att min hund ska vara glad när vi kör fritt följ och jobba aktivt för att hålla rätt position. Mycket av den attityden får du genom följa John leken.

Tjorven har precis börjat röra sig från halt och framåt. Vi jobbar med följa John, klossträning och ögonkontakt. Nu har jag lagt in sitta vid sidan, fot (ögonkontakt) och så börjar jag att gå tävlingslikt framåt. Tjorven ska följa med mig vid sidan och i rätt position. Jag går korta korta sträckor, bara en eller två meter. Massor med beröm när hon håller ögonkontakten och positionen.

Jag jobbar med de olika delarna för sig och bryter upp fria följet i delar (alla svängar/starter/vändningar, gå framåt, ta steg åt sidan osv). Jag lär tidigt in att hunden aldrig får röra min vänstra hand även om jag har en köttbulle/leksak i den. Jag går rakt ner med händerna i tävlingsposition, då behöver man inte jobba bort en massa extrakommandon senare (att man håller upp handen på bröstet eller dylikt). Min armar är helt "döda" och hänger rakt ner vid sidan. Självklart rör jag på dem när jag går, men Tjorven ska hålla blicken på mina ögon, inte på händerna
.

Det är så kul med lydnadsträning och jag har ju såklart tusen andra tips också men det här är lite av mina tankar och hur jag gör. Nu jobbar vi förutom fria följet med apportering, håll fast övningar, ställande och läggande under gång och plats. Och så leker vi massor :)

Ha det gott!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar