måndag, maj 13, 2013

Störnings- och stadgeträning

Oftast när jag tränar så kör jag varje hund för sig, men kvällens lydnadsträning genomfördes med två hundar på planen samtidigt. Mycket intressant, man får bra hörsamhet tillika störnings- och stadgeträning. 

Idag gick vi först en kort promenad och gjorde Gossips sjukgymnastik (Rulle hängde med på den också ;)) innan vi drog igång lydnadspasset.

Jag började med en platsliggning, då hade jag min fulla uppmärksamhet på Rulle och genomförde hans platsliggning tävlingsmässigt. Gossip ligger så stabilt så hon är en bra platsliggningskompis och henne kan man bara lägga ner och glömma ;). Idag kom vi upp i ca 2 minuter innan jag gick tillbaka till Rulle.


Det är bra med en trygg kompis under platsliggningen


Under tiden som Rulle körde sitt första lydnadspass så fick Gossip sitta upp och vi använde oss av henne som störning. Rulle fick gå nära nära, runt och vi genomförde vändningar på stället precis framför henne. Vi var inte mer än 0,5-1 m ifrån henne under de här övningarna och både Rulle och Gossip skötte sig jättefint! Rulle hade full fokus på mig och brydde sig inte om storasyster överhuvudtaget.


Rulle ligger lugnt och fint medans Gossip kör fot


Så nu kör vi säger Gossip

Sedan bytte jag hund. Rulle fick ligga ner plats medans jag och Gossip gick framför och runt honom. Här höll jag ut en liten bit mer, vi var kanske på 2 m avstånd från honom. Jag fick en kroppsvändning på honom när vi gick bakom första gången, men det rättade jag till och så gjorde vi om övningen igen. Den här gången låg han blixtstilla och fick såklart massor med beröm. Duktig hund!

Rulle fick avsluta med att träna kryp, sitt upp från plats och rumpkontroll. Hundarna hade en härlig attityd hela tiden och vår gammelsmurf Gos lös som en sol när vi gick tillbaka till bilen :).


Nu är vi jättenöjda och kan åka hem ;)

Även om man inte själv äger två hundar så kan man be en träningskompis om hjälp och sedan låta hundarna turas om att träna lydnad. Fin motivationsövning om inte annat :)

Må så gott!

1 kommentar: