söndag, maj 26, 2013

Är din hund döv?

Nu när träningssäsongen är i full gång så ser man många förare och deras hundar träna ihop ute på brukshundsklubbarna. Oftast ser och låter det väldigt trevligt, men ibland möter man ekipage då man undrar om det är volymkontrollen det är fel på eller om hunden är döv?

Mig veterligen har hundar bra hörsel. Därför förstår jag inte riktigt vitsen med att skrika fram sina kommandon, fastnar de lättare om man vraular fram dem? Självklart ska man anpassa rösten till momentet, springer hunden en 100 meters inkallning så kan man ju inte viska fram kommandona. Men måste man verkligen skrika FOT, SITT, LIGG, STANNA, APPOOOOORT när hunden är precis bredvid en?

Nej.

Jag tänkte på hur jag själv skulle reagera om jag hamnade bredvid någon som pratade med STORA bokstäver hela tiden. När det känns som en orkanvind lämnar den andras mun och får håret att stå som en strut på en så vill man ju bara luta sig bakåt eller backa bort ifrån ljudet. Till skillnad mot en som pratar normalt eller tom viskar fram sina kommandon. Prova det någon gång, prata med låg och mjuk röst vid lydnadsträningen, och du kommer att förundras över hur uppmärksam din hund plötsligt blir då den måste anstränga sig för att höra vad du säger. Ordförståelse är viktigt men behövs som sagt var inte vraulas fram.

Punkt slut.
Gossips hörsel är intakt

4 kommentarer:

  1. :-D
    Du är så rolig och jag har heller inte förstått detta med kommandon med stora bokstäver... :O
    Det blir nästan lite h*tl*rvarning över det, känns det som...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack kompis. Man blir liksom så förvånad när de skriker FOOOOOT till hunden och så blir de förvånade när hunden inte vill gå FOOOOOT, då rycker man i halsbandet och så vill hunden ha ännu längre avstånd till föraren. Hjälp säger jag bara ;). Vraul vraul ;)

      Radera
  2. Precis! Viskningar funkar mycket bättre än att skrika! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det så! Det är rätt fantastiskt att se hur hunden anstränger sig för att höra vad du säger. Istället för att stänga öronen ;)

      Radera