torsdag, maj 23, 2013

Gundes råd

En gång för länge sedan så jobbade jag på IBM. Varje år när det var kick-off för företaget så fick vi ta del av intressanta föreläsningar hållna av karismatiska framgångsrika personer.

Ett år fick vi bla lyssna på Johan Lagerström (författare till boken Everest-Den hårda vägen), en otroligt spännande föreläsning om den svenska Mount Everest-expeditionen 1991. Men den föreläsare jag minns bäst, och som jag faktiskt har haft nytta av i min hundträning är den legendariske skidåkaren Gunde Svan *.

Gunde pratade mycket ödmjukt och med stor inlevelse om sin väg upp till toppen, om träningar, envishet och att målet inte var att vinna OS-guld när han började med skidor. Istället handlade det bara om att lära sig att stå och ta sig fram på skidorna.

Efter ett tag väcktes dock viljan om att vara med i Knatte-tävlingarna, på klubbnivå till att börja med och eftersom alla fick medalj så spelade det ingen större roll vem som vann, alla fick uppmuntran! Sakta men säkert utökades hans intresse för att nå högre upp i prislistan, det blev starter i juniormästerskap på klubb-, distrikts- och SM-nivå. Och plötsligt var han senior och tävlade SM, NM, VM och OS.

En modell som han visade upp och som hjälpt honom på hans väg mot OS var Pyramiden. Jag har ritat upp en liten Rullepyramid som exempel, Gundes pyramid innehöll så klart andra delmål.

Pyramiden kan lätt användas både i momentträning och/eller inför tävlingsstarter. Den kan omvandlas till en vardagslydnadspyramid, kanske har du en hund som drar i kopplet, då kan första delmålet vara att ta sig några meter utan drag. Möjligheterna är oändliga, men allt handlar om att bygga en tillräckligt bred stabil grund att stå på så att man har "råd" att falla ner ett steg. Om man sätter små delmål så faller man inte så långt när man stöter på motgångar. För faller det gör vi, och motgångarna är det som lär oss mest i träningen så är det bara.

Jag gillar det här sättet att tänka, att bygga en bra grund att stå på och sedan jobba sig uppåt med hjälp av lagom stora steg.

Rulles pyramid innehåller följande delmål;

1. Godkänd i lägre klass
2. Godkänd i högre klass
3. Godkänd i elitklass,
4. Certpoäng i elitklass
Stjärnan är lika med CERT
Målet är BRUKSCHAMPIONAT



Rulle pyramid
Pilarna nedåt illustrerar motgångar ;)
Den här modellen (med andra delmål) har jag jobbat med med alla mina tävlingshundar, och jag visualiserar den gärna när jag tränar. Och ibland dyker Gundes röst upp i mitt huvudet också ;).

Gunde Svan under sin tid som landslagschef.
Foto: Hemmersbach/Nordicfocus
* Gunde, som vann fyra olympiska guldmedaljer och sju VM-guld under 1980-talet och början av 1990-talet är en av världens främsta längdskidåkare genom tiderna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar