torsdag, mars 10, 2011

Träning pågår

För närvarande håller jag och Gossip mestadels på med elitlydnaden. En storsatsning på den sidan är på gång, mer om det en annan dag. Idag fokuserade vi mycket på bla på ställandet. I lydnadsreglerna kallas momentet vi tränade på för "Stå, sitt, ligg under marsch", i folkmun "Dumrutan".

Gossip's ställande i sig är helt ok, hon ställer sig snabbt och är på alerten, men hon har lite svårt för att jag ska trampa runt henne i en fyrkant. Det går bra tills jag försvinner runt hörnet sas, då vrider hon sig gärna för att titta vad jag håller på med där jag går bakom henne. Idag tränade vi på just det och la in många stadgeövningar i momentet. Det som fungerade allra bäst var externbelöning, dvs att jag la hennes belöning en bit ifrån och lät henne springa dit när hon stått som en staty. Hela tiden :).

Vi hann även med ett upplet, några framåtsändande skick, en "plats-sittning", dvs sittande i grupp. Det är härligt att vara igång igen :). Efteråt passade vi på att gå en lång promenad i skogen, även om det inte var lika ljuvligt som igår så var det ändå underbart. Våren är min favorittid! Vilken är din?

3 kommentarer:

  1. Går det inte att göra "dumrutan" som en triangel i stället för fyrkant?
    Men det kanske har ett visst syfte, att man ska gå hela den sträckan som ju tar sin lilla tid?!

    SvaraRadera
  2. Kul att ni är på G! Men det är ni alltid, jag är så stolt över världens bästa GOS!

    Kram från Sommarälskaren Jeanett

    SvaraRadera
  3. Ah! Fler vårtecken. Härligt :)Jag gillar egentligen alla årstider. Men hatar blåst.Här ösregnar det, och blåser halv storm. USCH!

    SvaraRadera