onsdag, mars 23, 2011

Nya idéer

I vår har vi bestämt oss för att regelbundet träna för olika instruktörer, en av dem är Anna Jansson. Många av er känner säkert igen Annas namn, hon är en flitig skribent i Hundsport och Brukshunden, tillika duktig lydnadsdomare och tävlande.

Vår träff med Anna resulterade i många nya roliga idéer och infallsvinklar vad gäller lydnadsträning. Själva momen-tinlärningen har jag rätt bra koll på, även om man aldrig är fullärd inom hundtränandets ädla konst ;).

Tanken med att träna för en lydnadsdomare är ju också att höra vad hon tittar på, tycker att det är viktigt att tänka på osv. Det är ju trots allt drygt 12 år sedan min senaste elitlydnadstävling. Hos Anna ägnade vi oss åt typiskt "pill-jobb" om man säger så, och hennes metoder passade mig som handen i handsken, allt gick ut på att träna med mycket glädje och roliga metoder där hunden får tänka själv. En av övningarna gick ut på att få bättre bakdelskontroll och då kan man göra såhär:

Gossip funderar över vad baljan är till för
Upp var det ja :)

Redan dagen efter tränade vi vidare, och nu tog det inte lång tid innan båda hundarna hade fattat galoppen :).

Kanonen kan också
Baljan sprack...
Gossip vet numera att båda tassarna krävs för ett klick ;)

Nu tränar jag och Gossip så gott som varje dag, vi varierar mellan små korta pass till längre, varvar brukslydnad och lydnadslydnad. Träningen styrs av väder och vind, men också av min svåra astma. De dagar jag inte mår bra gör vi en lättare övning, de dagar jag har kraft kör vi så hårt vi bara kan. Vi känner ingen press inför kommande säsong utan tar den som det kommer. Bra blir det hursomhelst :).

För Kanonens del drar allvaret igång i början av april då han och Anders ska börja på en brukslydnadskurs arrangerad av Stockholms LO (SDK). 

Sol i blick!

1 kommentar:

  1. Ohh så roligt att få nya tips och trix, och är dom lite påhittiga och kluriga så blir det ännu roligare. Med lite fantasi kan man hitta på hur mycket som helst med hjälp av klickern exempelvis.. Den roligaste kursen jag och Totte har gått av alla kurser, var just klickerkursen :-D

    Jag har allt fått fnittra gott åt Annas krönikor i Brukshunden och sättet hon skrev på förstod jag ganska omgående att hon hade Dobermann-vana innan jag visste att hon hade det ;.)

    Det kommer att bli en superjättebra kombiantion med Anders & Kanon tror jag! Dom är liksom lite lika... hihihi....

    Kram till dej kompis, ni kommer att briljera i Eliten <3<3<3

    SvaraRadera