onsdag, mars 26, 2014

Det bästa tipselipset ever

Har du en tålamodsprövande dobermann med mycket energi? Vill du ibland, såsom jag, slita av dig håret och stampa hårt i marken för att "någon" vägrar att vara nöjd efter dagens aktiviteter. Då ska du få världens bästa tipselips ever utav mig. En stunds hjärngymnastik gör susen för spralliga dobermannben!

Idag har vi pga sjukdom haft en lugn dag. Så det fick bli ett kort men intensivt klickerpass, totalt 20 minuter för alla hundarna.

Vad ägnade vi oss åt då? Jo, läxorna från tävlingslydnadskursen;

- Nostarget, Tjorven börjar förstå, nu ska jag bara höja kriteriet så att hon trycker, inte duttar med näsan på handen (Gossip & Rulle är en stjärnor)

- Ner med huvudet på platsliggningen -  Kriteriet är höjt och Tjorven förstår att huvudet ska ner och ligga kvar en stund, sen kommer belöningen. Gossip vägrade att  utföra övningen, den är under hennes värdighet, Rulle fixar i vanliga fall den här övningen galant, idag fick han pga sitt onda ben stå över.

- Snurra åt höger och vänster. Går jättebra åt båda hållen. Rulle fick stå över, Gossip likaså.

- Ingångar till fotposition. Här börjar vi få styr på Tjorvens rumpa, och min hand. Jag tränar ingångarna på två sätt, dels genom att visa henne med handen, dels genom att hon får söka positionen själv (sk shaping). Rulle och Gossip fick träna på ögonkontakt.

- Hålla fast apport, fungerar fint med både spårpinne och vanlig apport. Tjorven håller själv nu och jag kan säga loss. Dags att börja med lyfta övningar. Gossip & Rulle var en stjärnor ;)

- Plankan, stegförflyttningar. Fungerar bra åt båda hållen nu. Det här är en av våra favoritövningar. Gossip trodde att övningen gick ut på att stampa på plankan så hårt som det gick, det fick hon fortsätta tro ;). Rulle slapp övningen.

Bergsbestigar Tjorven

Och sist men inte minst, träning med den felinköpta pilatesbollen som Tjorven behöver en helikopter, stege eller bergsklättrarutrustning för att komma upp på. Hon kämpade väl mot Apelsinplaneten måste jag säga, men den är alldeles för hög. 80 cm är den mätt till, jag tror att den går på anabola. Ny boll 65 cm hög ska inköpas. Gossip fick köra dutt på pilatesboll, Rulle likaså. Färdig :)


På lydnadskursen var bollen mer lagom

Efter 20 minuter var  hundarna mer än nöjda, stadgeträningen fick vi gratis eftersom jag lät hundarna sitta/stå och vänta medans en av dem jobbade.

TADAA. En lugn kväll.

PS. Alla lydnadsövningarna går att googla på sökord; Nostarget, hakan ner på platsliggningen, ingångar till fotposition, Håll fast - apportering, lär din hund att snurra, plankan - stegförflyttningar, pilatesboll hund.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar