lördag, oktober 08, 2011

Som att sitta i en torktumlare

...så känns vårt liv just nu. När man precis har kommit upp en bit så faller man hårt och skoningslöst ner igen.


I onsdags fick vi säga farväl till ytterligare en kattunge. Det känns så oerhört onödigt och smärtsamt att förlora en ung individ som är i början av sitt liv.

Icaros blev obotligt sjuk och det fanns inget vi kunde göra för att rädda honom. Älskade lilla Icaros, som blev 5 månader gammal, han med de blåaste siamesögon jag någonsin har sett var en härlig, framåt, matglad, snäll och jättetrevlig individ som lämnade ett stort tomrum efter sig.

Mitt i allt det här så blev vår Gepetto också dålig, efter ett akutbesök hos veterinären så konstaterades det att han hade en tand som gjorde ont. Men vid vårt första besök var han i för dåligt skick för att kunna opereras så vi skickades hem med smärtstillande mediciner och krav på att få honom att börja äta. Gepetto blev lite bättre efter några dagar för att sen bli sämre igen.

Igår var vi hos veterinären igen, nu för att försöka bestämma oss för om det var dags för avlivning eller om tanden gick att ta bort. Gepetto är ju en gammal herre, han närmar sig 11 år, och iom den höga åldern så har han fått ett blåsljud på sitt hjärta. Veterinären varnade oss flera gånger för att han kunde somna in under operation, samtidigt som Gepettos övriga värden var som en kattunges. Tillslut kom vi iallafall fram till att Gepetto borde få en andra chans och därmed skulle tanden bort.

Det är alltid svårt när man ska behandla gamla djur, vi tänkte så klart till lite extra, gör vi det här för Gepettos skull eller vårt?

Jag var övertygad om att Gepetto skulle dö, men han överlevde. Vid hemkomsten var han hungrig som en varg och mycket pigg. Dock är han en gammal katt så trots att han verkar må bra nu så kan det snabbt vända. Vi hoppas att vi gjorde rätt val och att kattflockens härskare får leva med ett tag till.

Kära katt- och hundguden, jag ber om att vi slipper flera negativa besked nu. För även om vi orkar vara starka för djurens skull, så behöver vi ändå få lite andrum nu....

5 kommentarer:

  1. Jag är så glad för er och Gepettos skull att det gick så bra!! Att den äldre herren endast kan äta mjuk mat är ju en bagatell! Puss och krama på honom och njut! Stor kram till er båda!

    SvaraRadera
  2. Nej, men så hemskt - inte lille Icaros också! Jag är SÅ ledsen för er skull.
    En katt sägs ha nio liv och jag hoppas Gepetto har många kvar. Det får vara slut med elände nu...

    Kram!

    SvaraRadera
  3. Ledsamt!!!!!!!!!!!
    Vad har vi gjort för att ha sån otur...Jag tycker också allt är jobbigt och har varit en längre tid.
    Någon gång ska det väl bli bättre hoppas jag,ibland går ju allt som på räls.
    Hoppas det går bra med Gepetto nu då !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    SvaraRadera
  4. Det räcker nu med detta torktumlande tycker jag! Hör nu på Ammi, hund och kattguden!

    Jag är så lessen för din skull min vän och jag hoppas så att detta blev kulmen...

    Kram till dej och din lilla familj <3<3<3

    SvaraRadera