onsdag, augusti 04, 2010

Kanonen TYSK CHAMPION (VDH)!!!



Vi hänger mest på Facebook, så för många kanske det här redan är old news.... ;)

Nåja. Vi är iaf hemma igen efter en fantastisk resa till Tyskland/Bremen. Anders ska härefter få vara min personliga hotellbokare, för WOW vilket fint hotell han hade hittat åt oss. Med 200 meter till Messe Bremens ingång så behövde man bara kliva upp ur sängen, pallra sig ner förbi receptionen, svänga vänster och vips var vi på utställningsplatsen. Så skönt. Bilen användes inte överhuvudtaget under helgen, utan vi tog oss promenadvägen vart vi än skulle :).

Mittemot hotellet låg Bremens största park Bürgerpark, helt klart den största park jag någonsin har sett. Där gick vi våra kvällspromenader, tränade Gossip och njöt av utsikten :). Kika in på parkens hemsida vet ja:

http://www.buergerpark.de/en/ansichten/galerien

Lördagen började med att vi klev in på utställningsplatsen och att jag omfamnades av våra tyska vänner. Anders såg lite chockad ut, åka ända till Tyskland och se sin sambo bli kramad på av okända människor. Hundsport är kul, men får vänner över hela jordklotet :).

Tack vare Anders, Elmar, Alexandra och resten av de tyska utställarna så gick helgen i skrattets tecken, och det behövde jag eftersom jag skulle visa Kanonen själv och var så nervös över detta. När jag ställer andras hundar så känner jag inte alls av mina nerver på samma sätt. På lördagen skakade mina händer bitvis så mycket så att jag inte kunde hålla i kopplet. Jag har oerhört stora krav på mig själv i ringen. Urk. Ingen superbra upplevelse för Kanonen som plötsligt trodde att han skulle köra lydnad med mig, men vi löste det ;).

Men hursomhelst så gjorde vi nog något rätt för resultatet blev SUPER och vi fick med oss en ny champion hem! En Tysk VDH-champion :).

I Tyskland får man inte lämna utställningsområdet förrens alla i ringen är klara, då delas kritikerna ut, oftast är man på utställningen från nio på morgonen till tre fyra på eftermiddagen.

Under tiden som vi väntade gjorde våra svenska dobermanns kanonfin reklam för rasen och kenneln. Både Kanonen och Gossip lät sig mer än gärna klias på och de fick även agera reklampelare när folk som var intresserade av rasen kom fram till våra tyska vänner ;).

Gossip - som verkar vara en mycket välkänd figur vart vi än styr kosan i världen - fick den här helgen bara vara med som sällskapsdam. Något som väckte stor uppstådelse, folk tyckte att vi var tokiga som hade med oss den här superfina hunden utan att ställa henne. Hon gjorde ett stort intryck på folk genom att hon både är snygg och smart, hon kampade gladeligen slut på folk, tränade lydnad med publik, ja, hon var bara så härlig som Gossip kan vara.

Kanonen han var som vanligt väldigt cool, nyfiken och glad över att vi var på resande fot. Han älskar verkligen att bo på hotell. Han älskar att åka hiss, han älskar att trycka sin näsa mot fönsterrutan och titta ut från hotellrummet på femte våningen, han älskar att gnaga på ben i sängen, och han älskar alla hundbrudar som han träffar på utställningsplatsen ;). Vår stora coola kille ;).

Helgens kritiker och resultat:

Lördag Bremen Internationella. Domare: Rudi Hübenthal
Stor hane av mycket god typ, vackert huvud - hals och rygglinje. Djup bröstkorg, bra vinklad, bra rörelser.

V1, VDH-Cert, R-cert (tyskt), 2a bästa bruna hane.

Söndag Bremen Nationella. Domare dob: Jochen Eberhardt (Tyskland), gruppen: Piet Roosenboom (Belgien):

En absolut självsäker och mäktig hane, typískt huvud med pararella linjer, muskulös hals, utmärkt utvecklad kropp, mycket bra benstomme och tassar, harmoniskt vinklad och kraftfulla rörelser.

V1, VDH-cert, Tyskt Cert, BÄST I RASEN och BIG-4!!!!

Att få kliva in i Finalringen (Honorring) med sin egen hund i rasens hemland Tyskland det ärstort. Att sedan bli utplockad bland de fem bästa i den urstora FCI-gruppen 2 det är ännu större. För mig var Bremenutställningen en av mina bästa utställningsupplevelser någonsin och jag njöt av varenda sekund. Jag kunde tom kosta på mig att lyfta blicken, svepa den över det stora publikhavet, möta Anders blick (Hunken stod och gjorde tummen upp ;)) och vinka till honom. Två gånger vinkade jag och mitt leende det gick från öra till öra..... Helt fantastiskt. När vi sedan fick springa ärevarv i finalringen så hade jag stolthetens tårar i ögonen och hela tiden berättade jag för Kanonen hur duktig han var....

Väl utanför gick en adrenalinkick utan dess like igenom min kropp och jag upplevde en rush som inte är av denna världen. WOW!
Vilket minne för livet.....

Hemresan gick lekande lätt, min rallychaufför Anders säkert och lugnt bilen hemåt och när vi landade på Solinge vid två-tiden på natten så hade vi fortfarande ett leende på läpparna :).


Maritim Hotel Bremen :)


Rosifangen vi fick när vi klev in i Finalringen....


;) nu har vi två champions i familjen ;)

Jag är så glad och stolt över våra fina hundar. TACK världens bästa Jeanett som har gett oss möjligheten att förvalta dessa två pärlor!
:)

9 kommentarer:

  1. Stort stort grattis till er!
    /Viktoria & Iza

    SvaraRadera
  2. Kanonkul:-)
    Stort grattis.

    Magnus o Mexx

    SvaraRadera
  3. Jag sitter här med tårar i ögonen när jag läser :-D

    K'nonen är såå fin, du vet ju vad jag tycker liksom ;.)

    SvaraRadera
  4. Åh Ammi,vilken underbar läsning! Stort grattis till er.
    MVH

    SvaraRadera
  5. STORT grattis !
    Vilken mäktigt häftig känsla det måste ha varit !

    SvaraRadera
  6. STORT GRATTIS!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    Du skriver bra också!!!
    Kul att läsa!!!
    Annette

    SvaraRadera
  7. Grattis!!! Vilken upplevelse =)

    SvaraRadera
  8. Ett supergrattis!!

    // Marianne i Haninge

    SvaraRadera