måndag, november 12, 2012

Dobermannfrågor

Det är kul att jag fortfarande får telefon- och mailfrågor angående rasen som jag Ä.L.S.K.A.R så hett. Jag skriver fortfarande då jag efter 15 års idellt arbete lämnat Svenska Dobermannklubben bakom mig. En gammal hundtant som jag förgås dock inte så lätt och jag verkar vara tätt förknippad med rasen. Kanske inte så konstigt efter 21,5 år som Dobermannfan och känt ansikte för många.

Jag är stolt och glad över att fått bidra med så mycket, jag har verkligen varit inblandad i det mesta;

Under alla år har jag jobbat med det allt som hör utställningar till. Jag har jagat sponsorer, skänkt priser, gjort iordning utställningsplatsen och självklart städat efteråt, skrivit kataloger, tagit emot utställare, släpat grejer, hjälpt till som ringsekreterare, jobbat i sekretariatet. Jag har även jobbat inom PR/infokommittén i flera år, med bl a hemsidan och tidningen. Där har mina arbetsuppgifter främst handlat om att uppdatera hemsidan, jaga material till densamma och tidningen, jag har varit Resultatsbörs och Troféansvarig, ägnat mig åt korrekturläsning, och inte minst att peppa redaktörerna med deras tunga jobb. Jag har även fixat med bilder till annonser, gjort annonser och skrivit drösvis med reportage.

I två omgångar (på 90-talet och mellan -08 till -11) har jag varit mycket aktiv som styrelseledamot inom mitt lokalområde, Stockholm, och där har jag härjat runt friskt. Från 90-talet kommer jag ihåg de uppskattade Gärdesträffarna där Dobermannägare från hela Stockholm samlades för att ha kul ihop. Under senare år har jag mest ägnat min tid åt att få Dobermannägare till att bli mer aktiva med sina hundar. Bla hade jag under 2-års tid månadsträffar på klubbområdet, i ur och skur stod jag där och gav folk råd, jag har byggt mh- och korningsbanor, ringt efter figuranter, haft hand om hemsidan, lagt upp LO-området på facebook, anordnat klubbmästerskap och träningsträffar för tävlingsintresserade.

Utöver detta har jag bakat hundratals bullar och skänkt dem till diverse arrangemang, jag hjälpt till med layoutarbetet för Raskompendiet som kom ut 2011, varit ansvarig/pådrivande för förra årets Rasmästerskap i Södertälje,  jag har haft funktionärsmiddagar, spårträffar, jag har investerat hundra(tusen)lappar i pokaler, priser, blommor och presenter till de tävlande och funktionärerna, jag har hjälpt till/varit ansvarig för bemanningen av rasmontern på Stora Stockholm och även varit med och byggt den år efter år, ja otaliga är de kvällar och helger som har ägnats åt klubbarbetet sedan i mitten av 90-talet.

Förutom att jag själv har arbetat inom klubben så har även Anders varit mycket engegerad, bla i Stockholm Wintershow och den stora IDC-utställningen som hölls i Nyköping 2008.

Trots att jag lämnat klubben så brinner jag i högsta grad fortfarande för min ras och det är så roligt när ni hör av er till mig med frågor. Häromdagen fick jag ett helt frågeformulär som jag håller på och svarar på. KUL! Så shoot, jag finns här och hjälper er gärna :). Ni når mig på ammi.aro@hotmail.com.

Ha det gott!


Världens bästa ras som jag inte slutat älska

9 kommentarer:

  1. Du var en inspirationskälla för många redan då du började skriva om din dag med din första hund, aldrig ett negativt eller ont ord om någon eller något. Önskar det fanns fler av dig! :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är absolut inte felfri, men jag hoppas och tror att jag bidragit med många bra saker. Tack för snälla ord :)

      Radera
  2. Ich weiss, du verstehst es:
    Sehr viele Leute dürfen stolz darauf sein, was du für den Dobermann in den letzten Jahren getan hast. Du bist immer mit dem ganzen Herzen voller Leidenschaft dabei!
    Ich bzw. wir sind auch sehr stolz, dich zum Freund zu haben! Vielen Dank für die schönen Momente auf den Ausstellungen, deine Hilfe, dein Engagement, deine Herzlichkeit und noch vieles vieles mehr!
    Liebe Grüsse von Deutschland nach Schweden!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Liebe Elmar, Vielen Dank für Ihre freundlichen Worte. Ich bin so froh, dass ich Sie und Alexandra kennen.

      Puss och kram ;)

      Radera
  3. Du är toppen Ammi!! <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. :). Tack. Jag har mailat dig svaren och en himla massa bilder ;). LYCKA TILL! KRAM

      Radera
  4. Fantastiskt! Utom personer som du, Ammi, skulle klubbarna inte fungera. /Doris

    SvaraRadera
  5. Alla vi andra är glada för all din hjälp! Utan sådana som du skulle aldrig klubbarna funka.

    Kram Jeanett

    SvaraRadera