torsdag, april 26, 2012

Rulle växer

Vår lilla valp börjar bli stor. Och hälften av mig - den som ÄLSKAR valpar - vill stoppa tiden medans den andra delen  nyfiket följer hans utveckling och längtar efter att se honom bli stor.

7,5 v


10,5

13,5
Rulle är fortfarande lika hejdlöst glad i människor, mat och leksaker. Han älskar att "leka" träning med mig och blir mycket upprörd om jag tränar med Gossip först. Lite gulligt är det allt ;).

Nu har vi påbörjat fler moment, såsom sitt/stanna kvar, ingångar, ligg- och fotövningar. Ett par gånger i veckan är vi på nya spännande ställen och lite nu och då tränar vi på utställning. Utöver det så ska vi snart börja en valpkurs och så tittar vi efter fler kursen att gå. Trots att jag har haft dobermann i 21 år (hur gick det till?!) och trots att jag tränat/och tävlat med alla mina hundar så är det alltid nyttigt och roligt både för mig och den nya vovven att gå på kurs. Kurs är kul helt enkelt!

Jag funderar mycket över vad Rulles specialinriktning kommer att bli. Är han en utpräglad lydnads-, spår-, sök-, skydds- eller rapporthund? Vad gillar han mest? Jag hoppas och tror att han kommer att gilla alla grenarna, och att han kommer att vara duktig på dem. För även om vi människor försöker bestämma vad våra hundar "ska" tycka är kul, så visar hunden alltid själv vad den är lämpad för. Inte alla hundar passar till allt.  Låt din hund växa och utvecklas i en gren som den lämpar sig för och tycker om. Det är vår skyldighet som förare att se till att våra hundar inte pressas in i en mall som de inte passar in i.

Men än behöver vi inte bestämma oss för något, utan bara njuta av valptiden som är så underbar. All  upptäckarlust, den babyknubbiga kroppen och livsglädjen som Rulle utstålar är så härlig att se och uppleva.

Nya bilder finns i vår Pixbox. Som ni hittar via vår hemsida www.knorrsvans.se .

3 kommentarer:

  1. Tania hälsar till sin bästa kompis, hon vill vääääxa fortfort och upptäcka allt NU.
    Jag njuter av min vilda valp, precis som du, och snart ses vi på kurs! :-)

    SvaraRadera
  2. Annika och Zendie27 april 2012 kl. 13:55

    Kurs, är rooooligt! Man blir, som en stor familj. Stöttar, hejar, och tröstar varandra. Många glada skratt blir det också.Vi, ska också fortsätta, att träna.

    SvaraRadera
  3. Att få vara med en valp som gör nåt för allra första gången, är att själv upptäcka hur härlig världen är!

    SvaraRadera