lördag, september 27, 2014

Löpet som kom av sig

För en dryg månad sedan så började Tjorven visa tydliga symptom på att hon var på väg in i löp. Hon kissade ofta, vulvan svullnade, Rulle visade intresse och så blev Tjorven lite lätt disträ, tankarna var helt klart på annat håll. Helgen då vi skulle göra MH'et så kändes det som om hon skulle löpa vilken sekund som helst så vi avbokade testet och så väntade vi. Och väntade... och väntade.... och vi väntar än!

Nu verkar Tjorven inte alls på väg in i löp, kissandet har lugnat sig, humöret är på topp och inget mer sker därbak. Eftersom det är länge sedan som vi hade funderingar över löp (Gos är kastrerad) så var jag tvungen att slå (uppfödar)expertisen en signal för att bli uppdaterad. Det verkar som om tikar kan göra såhär helt enkelt. Hoppa över /skjuta på löp. Det kan bero på allt möjligt, tex på att Gos är så dominant i flocken för är det något som Tjorven är i vår flock så är det lillasyster. Gossip visar vänligt men bestämt var skåpet ska stå och Tjorven ifrågasätter absolut inte. Förhoppningsvis kan hon ändå tänka sig att löpa snart.

Vår flock där Gossip bestämmer
Fick jag bestämma så skulle Tjorven löpa i december och juni, då skulle vi få längst tävlingssäsong ;). Men vi får helt enkelt vänta och se när hon bestämmer sig för att komma igång med löp nummer två. Under tiden kanske jag ska anmäla till det jag tänkt att anmäla oss till och hoppas på att hon inte löper. Eller så är det ett bra sätt att få Tjorven att löpa, för det skulle inte förvåna mig om vi på tävlingsdagen får avboka pga jag upptäcker bloddroppar ;).

Nåväl, lillan bestämmer och vi väntar!


Den busiga lillasystern

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar