onsdag, december 19, 2012

Mellandagspyssel

Här kommer lite tips på vad man kan ägna sig åt mellan jul och nyår - apporteringsträning!

Vi har redan tjuvstartat, varje kväll kör vi ett kort pass med "Håll Fast"-övningar, repertoaren med föremål ökar och snart ska vi göra det ännu svårare genom att lägga in lite plock upp också :).

Väldigt förenklat så har jag gjort såhär;

Jag har använt klicker,köttbulle och apporteringspryl, först fick Rulle bara "peka" eller titta till på föremålet, sedan har vi sakta ökat med att han ska trycka på det med näsan - sedan öppna munnen -  och sist men inte minst håll föremål 1 sek - 2 sek - 3 sek - 4 sek. Nu ska han hålla alla prylar i minst 5-10 sekunder samtidigt som jag stör honom genom att fladdra med min hand runt hans nos.

Det som jag är noga med när jag tränar det här är att Rulle inte får tugga, tugg = ingen belöning (klick och köttbulle). Men det gäller att vara snabb på att klicka rätt beteende så att man inte hamnar i en negativ spiral och hunden slutar att försöka bjuda på beteenden.

Just nu varvar vi mjuka och hårda föremål. Och Rulle har verkligen fattat galoppen med Håll Fast :). Tanken med den här övningen är såklart att vi ska kunna överföra den till både uppletandet och apporteringarna.



Några av övningsobjekten
- 2 kgs hantel
- liten ficklampa
-spårpinne
- mjuk leksak (utan pip)


Pyssla på!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar