torsdag, maj 24, 2012

Om sorg

Vem bestämmer hur länge man får man sörja, hur snabbt man måste resa sig?  Får sorgen ta en dag, en vecka, en månad eller ett år? Jag vet vem som bestämmer, det gör hundägaren som har drabbats... Och sorgen går aldrig över helt.

Den här gången valde vi redan från början att sörja Kanonen privat, dels så behövdes våra krafter till att göra hans sista tid så fin den bara kunde bli, dels så behövde vi ta hand om oss själva.

Våra hjärtan brast så många gånger under slutet av 2011. Och 2012 började inte bättre. På drygt ett halvår förlorade vi fyra djur, vår flock halverades och när jag inte trodde att jag kunde gråta mer så kom nästa smäll. De djur som inte dog från oss misstänktes vara svårt sjuka, bla opererades Gossip för trolig cancer och livet kändes väldigt mycket som att sitta i en torktumlare. Vi tumlade runt runt och lärde oss den hårda vägen att livet gör ont. Det gör väldigt ont. Vi har själva valt att leva med många djur, så ni behöver inte tycka synd om oss, men kanske kan ni förstå varför vi gick i bitar och behövde tid att resa oss?

Det har aldrig varit vår intention att hålla Kanonens dödsorsak hemlig. Men vi har helt enkelt inte orkat jaga obduktionsrapporten, vi har inte ens orkat ta tag i hans livförsäkring. Allt har bara fått vara, och livet har sakta fått återfå sina färger. Mitt hjärta har behövt tid att läka, än är jag inte klar, men förra veckan orkade jag ringa till djursjukhuset och få tag på rapporten. Det gjorde ont i kropp och själ men var ett nödvändigt samtal att ringa.

Vi har gjort alla rätt och lite till när det gäller Kanonen och hans död. Vi var så starka för hans och rasens skull. Men jag önskar så att vi sluppit gå igenom det här....

Som tur är har vi varit omringade av vänner och bekanta som vi har kunnat stödja oss på. Som vi har kunnat prata med och som har låtit sorgen ta tid. TACK till alla er som har sörjt med oss och lyssnat när våra krafter har tagit slut. Ni är fantastiska.

Det pratas alltid om att öppenhet är så viktigt när en avelshund dör, jag håller med till 100 % men skulle vilja lägga till ett ord där. Öppenhet och förståelse är viktigt när en hund dör. Förståelse för den stora sorg som har drabbat hundägaren -  glöm aldrig att familjen som drabbas mister en älskad familjemedlem. Låt sorgen ta tid, och respektera om det tar tid för hundägaren att komma på fötter.

Berör Kanonens död dig och du känner att du vill veta mer om hans dödsorsak? Ring då mig, mobilnumret hittar du på eniro.se eller hitta.se. Sök under Anne-Mari Aro. Svarar jag inte direkt så lämna gärna ett meddelande så ringer jag tillbaka så snart jag bara kan och orkar. Jag lovar att kontakta alla, även om det kanske tar lite tid.

Pussa på era hundar!


Vår älskade änglahund

4 kommentarer:

  1. Att du ens ska behöva skriva detta självklara... Sköt om dig/er!

    SvaraRadera
  2. <3 Varm Kram Till Dig & Alla I Familjen <3

    SvaraRadera
  3. Hej Kompis. Jag håller med ovanstående - att du ens skall behöva skriva detta:-(

    Men så är det. I skvallerhetsen, som göms bakom ordet öppenhet gör människor hemska saker.
    Ringer varandra som brinnande raketer. frågar alla, utom de som detta berör. Mailar/skriver/ringer alla som kan tänkas känns oss; valpköpare, kompisar, våra barn, släktingar, ja till och med tjejerna på hundaffären! Människor som aldrig hör av sig annars, vaknar plötsligt till liv på Facebook och andra ställen.

    Många glömmer att bakom den här Änglahunden som gått vidare till Nangijala, finns en familj som sörjer och försöker klara vardagen utan att gå sönder.
    En familj som på omvägar hela tiden får höra om alla dessa hetsande människor, som vill åt SANNINGEN. Gudbevars. Och den vill de ha innan lilla Kanonen alls hunnit installera sig i hundhimlen, hans matte torkat tårarna eller ens hans obduktionsprotokoll hunnit komma. Jag förstår inte vad som varit så bråttom..?

    Jag vill sända en stor KRAM till dig Ammi, samt husse Anders. Det gör så ofattbart ont att mista sin bästa vän, och det blir så tungt att känna omvärlden pressa på.
    Ni har varit jättestarka, och jag är så ledsen för er förlust.

    Lilla Rulle är inte Kanonen, han kan inte ersätta det ni mist, men förhoppningsvis sprida glädje och kärlek bara genom att vara sig. jag hoppas han kan göra er glada, och att ni behåller er härliga inställning till livet.

    Vi alla vänner som finns runt er är så glada att ni finns!

    Kram

    SvaraRadera
  4. Ska jag vara ärlig så var det inget jag ens reflekterade över. Min tanke var att kommer det så kommer det!

    Jag vill även passa på att beklaga och jag hoppas att era hjärtan mår bättre!

    När den jobbigaste tiden med alla tårar,panikgrin & ständig täppt näsa har börjat klinga av så får man glädjas åt alla fina skutt,träningspass..allt det där som bara får en att le!

    Ta hand om er nu och njut av solens sköna värme!

    SvaraRadera