lördag, maj 05, 2012

Kennel/Träningsläger Dobiáco 28 april

Efter en nästan två veckor lång sjukdomsperiod och fyra akutbesök hos doktorn, varav det senaste samma dag som jag åkte på lägret så kändes förutsättningarna för en bra dag på Kennel Dobiácos läger på Kydingeholm inte de allra bästa. Och trots läkarens förmaningar om att ta det lugnt så åkte jag. Och det ångrar jag inte vilken härlig dag!

Tanken var ju att jag skulle varit på plats från fredag kväll till söndag eftermiddag. Nu blev det en komprimerad och intensiv lördag istället där jag fick försöka hjälpa till så gott jag kunde med den lilla tid (och den obefintliga röst) som jag hade till förfogande.

Efter att ha hälsat på lägerdeltagarna så gick vi ner till lydnadsplanen för att prata belöningar. Gossip och Rulle fick vara förevisningsobjekt för det jag pratade om.

Rulle var speciellt duktig på att visa skillnaderna på att ha "rätt" belöning när man kör momenten. Han fick träna kontakt medans jag höll olika goda godisar i handen. Och för honom ställer KORV till det i hjärnan, då tänker Rulle bara på KORV och inte på övningen.

Man skulle nästan tro att Gulle Rulle övat lite extra för den här uppvisningen, men det hade han inte. Han gillar att träna och var vi än gör det, ensamma på leråkern eller inför 14 st lägerdeltagare med tillhörande hundar så störs inte den lille av miljön. Den här viljan om att vara till lags är en fantastisk egenskap som jag hoppas och tror håller i sig.

Gossip var självklart också duktig, henne tar jag mer för "givet". Och den här dagen drog hon kanske också lite fördel av att matte var svårt sjuk och inte riktigt på topp. Det är ändå kul att visa att en äldre hund inte behöver tycka att träning är tråkigt. Träning ska vara kul och utvecklande under hundens hela liv.

Efter den snabba belöningsgenomgången, där det bara kändes som om jag skrapade lite på ytan, så var det dags för lite praktiska övningar såsom slalom mellan godisskålar, mötesövningar där vi människor tog i hand och hundarna skulle sitta vid vår sida. Praktiska enkla övningar som tränar både på förbud och hörsamhet, och därför kan de vara nog så svåra. Dock är det så viktigt inför framtiden att de här bitarna sitter, inte för träningens skull utan framförallt för den så viktiga vardagen med hunden.

Efter avslutande övningar så gick vi runt och försökte hjälpa till lite mer på momentnivå. Jeanette visade en mycket bra övning för att träna in ordet nej, hon pratade apporteringar, jag hjälpte till med några fot-följsamhet-positions- och kontaktövningar. Kul att se så många träningsvilliga glada dobbisar på en och samma plats :).

Nu orkar ju varken hundar eller människor träna dygnet runt så när jag babblat hål i huvudet på både mig själv och förarna så var det dags för fotografering av Kanonvalpar och middagspaus. Som tur var hade bästa vännen och handlern Jeanett dykt upp på Kydingeholm också, och med hjälp av henne och valparnas uppfödare Jeanette och ägarna så tog vi snabbt fina bilder de valpar som var på plats från Dobiácos G-kull. Jag är så stolt över alla fina "barnbarn".

Som en fin avslutning på dagen så gick vi en valppromenad med Rulles argentinska flickvän och en ny liten bekant.

Behöver jag säga att vi somnade ovaggade på kvällen? TACK till alla som gjorde vår dag så bra, jag var fylld av energi när vi åkte hem. TACK till Jeanette som bjöd in till denna aktivitet, nästa år ska jag vara frisk och med hela helgen. Basta!

Dobiáco Grandezza nästan 8 månader
 
Dobiáco Galaczy nästan 8 månader

Dobiáco Galenoz nästan 8 månader

Dobiáco Grandioz nästan 8 månader

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar