måndag, oktober 18, 2010

Överträning & hemmafix

I helgen har vi rensat här hemma. Två soffor, ett bord, en gammal diskmaskin och en massa annat bråte fyllde en hel skåpbil. Tänk att det kan kännas så skönt att slänga saker? Och nu väntar det - inte helt oangenäma problemet :) - att fylla rummen med nya möbler. Mest ser jag framemot att få ett eget rum med eget skrivbord, egen dator och egen utsikt. Vi har ett stort hus minsann, Anders ska få ett eget spel-rum och jag ett eget kontor :).


"Lilla" TV-rummet blev av med en soffa, ny inhandlas snart.
Ektorp eller Hemnes dagbädd?

Igår var det underbart höstväder. Dagen tillbringades utomhus, tillsammans med de tre trädgårdsmästarna.


Kanonen, Jenna och Gossip trivs i solen

Anders var helt klart den som slet mest, men så fint det blev. Vi hann även med att lägga golv i växthuset, nu behöver vi (läs min duktiga Hunk :)), bara snickra ihop växtlådor för tomaterna att stå i nästa år.

Senare på em så tränade jag med alla tre vovvarna. Jenna fick testa på targeten, och lite fotövningar, Kanonen körde hopp/sitt och några ingångsövningar, sen fick Super-Gossip sig en svängom.

De moment som vi lägger mest tid på nu är rutan, inkallningen, fjärren och vittringen. Och jag försöker överträna dessa moment på ett roligt sätt, så att hon ska bli riktigt hundra på vad det är jag vill.

När man övertränar så utmanar man hunden, lägger in svårigheter/störningar och "skojjar" till det både för hunden och sig själv. Ett toppenbra sätt att träna in ordentlig stadga i momenten när hunden väl har förstått vad det är man vill.

Igår ställde jag bla upp mig åt fel håll när jag skulle skicka till rutan. Gossip stod alltså med näsan från rutan när hon skickades. Duktiga Gossip klarade dock denna utmaning, jag kunde inte lura henne att springa åt fel håll :). Sen la vi ner mycket tid på att flytta på rutan, så att den inte stod på samma plats hela tiden. Det sista jag gjorde var att jobba med hennes läggande i rutan, hon tar gärna några extra steg mot mig när jag säger "Ligg". Det ska vi få bort. Överlag så ska jag vara noggrannare med momenten framöver, nu hägrar ju elitklass med allt vad det innebär. Otroligt spännande och utvecklande.

Vad gäller fjärren så jobbar jag nära Gossip just nu. På bara några veckor så har jag tack vare Lillemor Edströms tips fått till skiftet från stå till sitt, numera sätter Gossip sig bakåt, hon flyttar alltså frambenen ist för att "hoppa" framåt när hon sätter sig. Nu är det bara stå till ligg kvar, och även där ser jag en klar förbättring.

Alla faser i en hunds lydnadsträning har minsann sina utmaningar och glädjen när man ser att även hunden blir glad av träningen är stor. Gossip älskar verkligen att träna.

Övertränar du? Om inte - bjud din hund på lite nya utmaningar!

:)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar