onsdag, oktober 10, 2012

Att leva med en tonårsRulle


Nu är Rulle inte valp längre, han är tonåring. Plötsligt en dag så upptäckte han att världen består av dofter från både stort och smått, flygande fåglar och att det finns råddjur på åkern. Han vaktar gärna och ofta, spelar tuff kille med selektiv hörsel och växer så det knakar.

Han har fått väldigt långa ben, de är fortfarande fulla av spring och bus, och jag kan säga er att han kommer långt på dem nu. Frihet är dagens ord enligt Rulle, och för matten innebär det här att även jag måste skärpa mina sinnen och vara på tårna för att förhindra Rulle från att ta alltför stora lovar under våra långa promenader här ute på landet.

Nu gäller det att vara envis, konsekvent och sist men inte minst tålmodig. Den här frihetstörsten brukar ge med sig om man bara kämpar på. Men visst tär den här perioden på tålamodet. Som tur är Rulle min femte dobermann så jag vet att det lugnar sig.

Men på kvällarna när vi sitter i soffan så är Gulle Rulle inte tonåring längre, då är han återigen min mjuka babyklump som vill ligga nära nära och mysa.....

Som vanligt kan ni följa Rulles liv lite närmare på hans Facebooksida.



Freedom!


Babyklump



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar