tisdag, februari 07, 2012

Ordlös kommunikation

Kanonen har ett rikt och varierat språk. Ja, vår hund kan faktiskt tala! Han talar med kroppen, tassarna och inte minst med sina ögon.

Hans blick kan vara förebrådande . Bara Gossips näsa nuddar vattnet i vattenskålen så är det odrickbart enligt Herr Kanon. När han vill få oss att byta vatten så använder han sig antingen av en djup och högljudd suck som hörs ända bort till Arlanda eller så ställer han sig helt sonika och stirrar ut skålen. Då förstår man. Vattnet är äckligt. Punkt slut. Matte (eller husse) kom och byt. Nu!

Kanonens tassar kan användas till att springa med eller så kan de välta ner matskålen från pallen som den står på. Han slår hårt och skålen flyger över köksgolvet. Och då vet man att herrn är hungrig. Nu!

Hänger jag inte med på promenaderna så stannar han och väntar, ser ut att titta lite under lugg på mig och så ber han mig att ta det långa benet först ;), när husse närmar sig hemmet så säger Kanonen till att snart är hussen här. Skynda dig så hälsar vi.

Den här ordlösa kommunikationen är den som jag värderar mest med mina hundar, jag älskar när de för ett samtal med mig. För visst kan hundar prata!

En hejjare på att prata

6 kommentarer:

  1. Så sant, så sant ♡♡♡

    SvaraRadera
  2. Hundar kan prata massor. Det är väl mest vi tvåbenta som kan ha svårt att förstå..:-)

    SvaraRadera
  3. Ja det är klart dom kan !

    SvaraRadera
  4. Håller med Jeanette, det är vi som har svårt med "hundskan" ;-)

    SvaraRadera
  5. Klart att de kan prata!!! Ebba pratade som bara den, hon visade precis vad hon ville och det gick inte att ta miste på vad hon ville. Lycka pratar också väldigt mycket - hon kanske har det efter pappa? Jag tycker att det är roligt och charmigt - så vet man ju vad de vill!!! Pussa på papsen ifrån oss! Kram

    SvaraRadera
  6. Självklart pratar hundar, det är bara att ta sig tid att betrakta och uppmärksamma dem så får man uppleva massor! Jappe och Mira snackar hela tiden, båda på sina egna sätt:-). Det märks att Jappe o Kanonen är halvbröder, de har samma åsikter om vatten och mattider:-)).
    Kram från Katja & Co

    SvaraRadera