onsdag, juni 26, 2013

Timing is everything

Framförgående, kryp, spår, spår, spår, platsliggning, inkallning, apportering - huvudet surrar av moment inför Rulles och min tävlingsdebut. Den är inte på något sätt nära förestående, men vi tränar på som bara den ändå :).

Och äntligen har vi fått ok på att börja hoppa lite igen, Rulles skada i våras har sinkat oss men nu är vi på rätt väg igen. Vi ligger långt efter vår planering, livet blir ju inte alltid som man tänkt sig. Men det är ingen idé att gråta över spilld mjölk utan nu kör vi.

Nåväl, fram med klicker, target, hinder och en ficka fylld med köttbullar. Uppställning vid hindret, hopp säger jag och klickar när Rulle är på väg över hindret. Han springer fram till targeten och genom luften flyger köttbullen. Vi upprepar det här ett par gånger när jag plötsligt lägger märke till att Rulle inte längre "når" targeten utan vänder sig om i luften och hamnar precis invid hindret.

Ups. Gör om gör rätt. Jag, som i vanliga fall klickar när han stampar på targeten klickade i min iver hoppet över hindret. Klick - innebär rätt - innebär godis. Så det kanske inte var så konstigt att Rulle helt plötsligt började "slarva", jag förstärkte fel och han lydde mig.

Backa bandet, flytta targeten, Rulle fick stampa på den med sina tassar *dutt dutt*, sen började vi hoppa igen utan att matte klickade fel.

Timing är verkligen allt :)

Men klicka någon gång då! Rulle står på sin target ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar