onsdag, april 28, 2010

Träning

Dagens ämne är roligare än gårdagens tankar i natten. Hundträning!

Igår tillbringade jag många timmar i solen tillsammans med Camilla och Tyson, Känguru-Gos och Snygging-Kanonen. Dagens träningsplats var Solna Sundbyberg och Camilla hade, förutom solsken :), fixat godgod lunch och fina halsband till våra hundar. TACK SNÄLLA CAMILLA, vilken toppenförmiddag det var!


Finaste halsbanden i stada. TACK Camilla!

Träningen gick super. Kanonens bästa moment för närvarande är platsliggning :), men även hoppet är en favorit. Han har inte alls samma snabbhet i momenten - än - som Gos, men han ställer glatt upp på allt jag begär av honom och mer än så kan jag inte begära ;). Camilla sa dock att han viftar på svansen så fort vi kör fritt följ och det om något är ju ett bra betyg. Duktig Kanonkille!

Gossip är jag mer än nöjd med:

* Sittande i "grupp", där körde vi själva, hon satt snällt en minut med mig en bit bort.

* Fria följet var kanonfint, det är en fröjd att gå med Gossip i det här momentet - ett snett sättande resten superfint både positions- och utförandemässigt.

* Rutan fungerade alla tre gångerna, sista gången gjorde jag en "riktig" ruta, dvs la henne ner och körde inkallningen. Jättebra! Trots att Gos "stördes", vi hade ställt Camilla vid sidan av men ungefär på mitten med en apport i handen, så hittade Gos rutan efter lite vinglande längs vägen. Jag var bara helt tyst och litade på att hon skulle hitta rätt. Och det gjorde hon.

* Sittande under gång - BRA! Hon har verkligen greppat att man kan sätta sig även under gång.

* Fjärren var både bu och bä. Första skiftet fungerade inte alls, göra om - då funkade det. Nu ska jag träna skiftet stå från läggande massor och även läggande från stå. Resten gick bra!

* Hopp apport - superfint, ett litet inslag på utvägen, ska hitta en bra position för henne att sitta på, hellre längre bort från hindret än nära, för hon tar monsterkliv tillbaka och behöver landa i lugn och ro, inte med näsan i mig.

* Metallapport - superfint utfört, förutom att hon hamnade en uns bakom mig vid avlämnandet (detta verkar gälla alla apporteringsmoment?)

Tyson var het hetare än hetast och härlig att se på lydnadsplanen. Det riktig lös glädje om honom idag! Så kul!

Efter träningen åt vi av Camillas goda lunch och babblade ett bra tag i solen. Hem kom jag rejält solbränd och hundarna var nöjda de med :).

Lite bilder från träningen:


Crazy Gos


Grod Gos :)


Coola killen


Nu dök Tyson upp och Gossip blev jätteglad :)


Finaste Tyson!


Platsliggning - båda hundarna låg ner med huvudet, och väldigt lugnt och tryggt.


Inför inkallningen


Vrom!


Fiffigt va :). Färdiga band för rutan köpte jag på Väsby Bk häromsistens. 3x3 meter och jag behöver inte stega ut snea, för små rutor längre :)

Idag har vi träningsfri dag. Eller....

:)

3 kommentarer:

  1. Tack för en superträning. Som sagt, Tyson var het och fria följet var väl inget att skryta med idag, men efter lite uppvärmning blev han normal... Hoppet och rutan gick ju bra. haha :) Va roligt att du gillade halsbanden.. Och att dom passade i storlek. Ses snart igen. Kram

    SvaraRadera
  2. Annika i Lindby1 maj 2010 kl. 17:27

    Det verkar ju lovande,med så fint resultat på träning.När är det dags för Kanonen att debutera på tävlingsbanan?Snygga halsband!
    MVH

    SvaraRadera
  3. :)) Kanonen är ju Solinges officiella maskot, så vi får se när vi får häcken ur och kommer ut på tävlingsbanorna :).

    SvaraRadera