lördag, april 03, 2010

Längtan är slut

Så kom den då äntligen. Årets första och så efterlängtade tussilago:



Påskafton har vi ägnat åt utevistelse. Anders har gått lös på träd och buskar med sin nya motorsåg medans jag har har rastat vovvarna, plockat lite inne, hängt tvätt (UTOMHUS) och lagat lunch. Vi har även hunnit njuta av solen och bara sitta och må gott.

I veckan har vi tränat lydnad minst en gång per dag, oftast har vi förlagt passen på kvällstid. Gossip håller just nu på och lär om framåtsändandet. Jag har ett helt ok framåtsändande på henne, men ibland blir hon osäker när hon ska gå ut från mig och det vill jag inte att hon ska vara. Så nu kör vi target till "gruppen" (som består av två påklädda klädhängare, bild kommer :)) och sedan går hon över till skritt därifrån. Det här sättet fungerar väldigt bra för henne! Vi får se hur momentet ser ut om ett par veckor, men just nu känns det bra. Hundträning är så fascinerande, man kan alltid lära om, alltid lära sig något nytt, alltid utvecklas lite till....

Kanonen filar vidare på fria följet, han har även påbörjat både hopp/sitt och läggande under gång. Han är långt ifrån startklar, men vi tuffar på med förhoppningen att starta appellen och gärna lite till :). Han har ju bara tränat regelbundet i drygt 1 1 /2 månad, och då pygmépass, jag jobbar mycket med att han hela tiden ska ha en härlig attityd. Och det har han, ibland lite väl härlig kanske haha. Han hoppar in på lydnadsplanen och vägrar liksom Gossip att lämna den när vi är klara. Gullisar!

Jag har på senare tid hört många kommentar om att min hund är alldeles för lugn och i princip obildbar?! Dessa kommentarer visar bara på en okunskap hos de som uttalar sig. Det är lätt att tro att en lugn hund är obildbar, eller att en hetare hund är bättre som brukshund, men allt beror på hur mycket mer som finns i hunden. Finns det föremålsintresse, koncentrationsförmåga, en vilja att arbeta tillsammans med mig? Finns det matintresse, jaktlust? En hund är ytterst sällan obildbar, utan dess egenskaper finns där, det gäller bara att dess förare kan plocka fram dem.

Vissa förare (inte så duktiga om du frågar mig) skulle nog titta på Kanonen och säga att han är en seg åsna, medans en duktig manlig instruktör nyligen sa till mig: Den där hunden kan du göra mycket roligt ihop med när du tränar, han är så balanserad så att du i princip kan gasa hur mycket som helst utan att han går överstyr! Intressant va?

Jag är totalt allergisk mot folk som dömer ut hundar i förväg. Utslag över hela kroppen får jag, och jag rekommenderar ingen att träna för en sådan person. Så det så!

Påskbilder varsågod:


Before....


Anders sågar....


After! Här ska vi bygga en altan som går längts huset och bort till garaget.


Igår handlade vi blommor.


Best friends. Lise och Gossip myser i solen.


Gårdagens långpromenad var 2 timmar lång...


Gossip ser bautastor ut?!


Såhär trötta var vi när vi kom hem efter promenaden...snark!


En soppåse kan användas till mycket, Gepetto kokar nästan bort där han ligger...


Mjau Mjau ligger på markisen ist.

Ägga lugnt!

6 kommentarer:

  1. Kanonen är då inte obildbar, vem är det som påstått det? Min hund är oxå lugn och tänker före innan han gör, vilket jag tycker då är bra.. En hund stoppar ju tåget bara en gång, som domaren sa när jag gick B-figgekursen i Skåne.

    Så länge som man älskar sitt djur och behandlar det med respekt så kan man nog få lov att träna fel och sen göra rätt hur många gånger som helst, utan att det påverkar negativt tror jag.

    Jag gissar att Anders är överlycklig över sin fina nya motorsåg :-D Han har väl inte gått lös på allting med den nu heller?! Det är så härligt med våren..

    Stor kram från mej..

    SvaraRadera
  2. Annika i Lindby5 april 2010 kl. 10:49

    Jag tror inte att någon hund är obildbar. Bara ägaren. Idag ska ju alla hundar vara så temprerade, så ägaren inte klarar av dem.Min dobba var också lugn och fin. Jag undrade vid något tillfälle varför det var så lite dobermann på tävlingarna (slutet på 80-talet).Då sa tränaren, att hade alla dobber varit som min, hade de varit fler.Min inställning, var att jag hade en HUND. Rasen fick jag på köpet, när jag blev sambo. Jag tror på er!! Gott med vår, ska snart ut och fixa i trädgården.
    MVH

    SvaraRadera
  3. Vilken härlig påsk ni verkar haft:-)

    SvaraRadera
  4. Vilken härlig påsk ni ser ut att ha haft :)

    Tråkigt att andra människor skall tycka om din hund! Jag har inte sett honom in action, men du vet ju vad du pratar om ;) Och brorsan Kinge är ju allt annat än obildbar ;)

    Jag trodde själv att det var snudd på omöjligt att göra något med min Filippa, tills jag bytte tränare och insåg att det var jag som var dum i huvudet. Hon har en massa positiva egenskaper, så det gäller att trycka på rätt knappar.

    Träna på!

    SvaraRadera
  5. Men vem är så dum att hon/han säger sånt om Kanonen? Ingen hund är obildbar. Däremot kan det vara olika svårt att lära en hund, men det är ju en helt annan diskussion!

    Säger man sånt då är man så dum att man helt enkelt får skylla sig själv.

    Kanonen är kanon! Kram på er hela kanon-flocken!

    SvaraRadera
  6. :) tack för alla kommentarer. Precis som ni skriver så handlar det faktiskt oftast om ägaren och att trycka på rätt knappar. Men ni ska bara veta hur många gånger jag har fått höra att en hund är "obildbar" och sen när man hittat rätt metod/instruktör/sätt så har det lossnat för ekipaget. Det gäller bara att hitta rätt retning. Och de rätta människorna att träna med.

    Folk misstar ofta en balanserad lugn hund såsom lat, medans en hetsigare hund anses vara arbetsvillig. Nu vet ju jag att det inte är så, utan den balanserade hunden kan mycket väl vara en bättre arbetshund just genom att den inte ödslar energi på onödiga saker såsom pip, spring eller koncentrationssvårigheter.

    Kanonen är ju så ytterst lite tränad och det är inte förrens i februari som jag kom igång med honom "på riktigt", vi får väl se vart vi hamnar, men till högre ska vi iaf. Jag känner ingen stress med honom överhuvudtaget, och folk får gärna visa sin okunskap genom att fälla dumma kommentarer. Efter hundra år (känns det som) med rasen så bryr jag mig inte så mycket, det är värre för nybörjare som råkar ut för samma sak. Vem stöttar dem....

    Nu skiner solen och det är UNDERBART.

    :)

    SvaraRadera