torsdag, maj 06, 2010

Träning gör underverk

När jag tränar hund så mår jag bra. Hjärnan töms på vardagens alla tankar om "måsten", all min stress försvinner och jag tänker bara på det jag gör just nu.

Vissa verkar tro att jag jagar meriter eller bara älskar att tävla, men det jag älskar är träningen. Hur bra/dålig min dag än har varit så blir den alltid bättre när jag och hundarna tränar. Jag är lyckligt lottad som har en hobby som jag älskar så.

Att aktivera sin hund behöver inte alls handla om att träna lydnad, man kan gömma leksaker i trädgården, lära dem ett helt - för lydnadstävlingar - "meningslöst" trix, ja det finns massor med kul att hitta på tillsammans med sin hund.

I söndags - efter en långpromenad, en hel dags utevistelse och uppletsträning - kom Gossip fram till mig när jag satt i trädgården och njöt av solens sista strålar. Gossip ville inte lämna mig ifred utan skrattade med hela sin mun (ja, hon kan skratta) och viftade med hela sin långa svans. Tillslut gav jag vika och tränade lite med henne. Vad passar bättre att träna från en stol än luktdiskriminering? Gossip fick lära sig att lägga sin näsa i min handflata och borra ner den där. Målet är att hon ska kunna urskilja min doft från en post-it lapp som sedan läggs på rätt vittringspinne. Det är vårt stora projekt nu under maj!


Träna mer med mig matte! (Gos)

Under tiden som vi "tränade" så satte Anders ihop vår nya fina grill. Vi som grillar året om är verkligen överexalterade över Grillen med stort W. Webern alltså :)


Kanonen undrade vem den fyrkantiga killen därbak var?


Anders skenade bara lite när han shoppade ;)


Weeeeeeeeeebern :)

Fler bilder från dagarna som gått:


Min favvopelargon har börjat blomma!


Årets tomatodling kanske blir lyckad?


Vi har tränat spår (Kanonen)....


....badat lite.....


...och tränat upplet!

Ha det gott, vår i blick!

1 kommentar:

  1. Vad söt hon är Gossip, som bara vill träna, träna och åter träna :-D

    Jag tror jag ska sticka ut och spåra lite jag med, i morgon! Blev lite sugen när jag är in här och läser!

    SvaraRadera