söndag, juli 25, 2010

LKL III debut

Jag vet knappt var jag ska börja, så jag börjar med Mia och Ella:

GRATTIS till ytterligare en titel: LP 1!!!

Igår tävlade alltså Mia och Ella på Valbo BK och tog alltså hem den åtråvärda LP I titeln, så nu heter Gossips lillasyster LP I SPH I Jean Dark Kiss and Tell. Jag är så imponerad av er och inte minst så är jag jättestolt!


Mia och Ella hamnade på pallen också.

Mia startade även med Puma i tvåan och trots två finfina lydnadspoäng så räckte inte de riktigt till det åtråvärda förstapriset och LP 2. Men nästa gång då smäller det :). Mia, du är så duktig med båda dina hundar!

Själv så genomförde vi en toppenbra debuttävling i trean igår. Jag trodde att vi var långtifrån klara, men se det är vi inte. Jag är så stolt över världens bästa Gossip - vår fantastiska hund! Visst har vi tränat intensivt de senaste veckorna, men inte trodde jag (och mina kritiska ögon) att vi var såhär nära en uppflyttning till elit. Men se det är vi. Lite mer finslip så är vi där och nu hägrar tom elitlydnaden...

Gossip är helt underbar. Trots att hon inte suttit i grupp tillsammans med någon annan än Kanonen (typ två gånger) och Tyson (en gång) så satt hon snällt emellan de andra lydnadshundarna på båda tävlingarna. Det är en toppenbra egenskap som hon har, hon är ytterst störningssäker och har man väl lärt henne en sak så fixar hon de även med störning.

Idag känns det trots att vi fick vårt sämsta fria följ någonsin (okoncentration, blött i gräset, trött hund?) som om jag flyger fram.... Igår hamnade vi på en tredjeplats av fyra ekipage och idag kom vi tvåa av fyra startande. Att LKL III är en puckel - att jämföra med hoppet mellan lägre och högre - det kan nog alla som tävlar lydnad hålla med om. Av fem startande i helgen så blev det inget förstapris. Så svårt är det.

Betygen då? Ja, nog finns det lite att träna på, men får vi snurr på vittringen så känns uppflyttningen inte så långt borta. Såhär såg det ut iaf:

Lördag och söndag:

Sittande i grupp 10/10 (1 minut, förarna 20 m därifrån)
Platsliggande i grupp 10/10 (4 minuter, förarna gömda)
Fritt följ vid sidan 8,5/7 (fritt följ provas både under långsam och snabb marsch, stegförflyttningar och vändningar på stället)
Sättande 9/8 (som läggande under gång men sitt ist)
Inkallning med ställande och läggande 7,5/5 (35 m avstånd, stannade ej idag utan la sig båda gångerna....)
Sändande m lägg och inkallning 0/9 ("rutan", hunden sänds 25 m till en ruta på 3x3 m och kallas in efter att man gått en promenad mot den och svängt mot utgångspunkten igen)
Apportering och hopp över hinder 7 (islag pga jag stod för nära hindret)/0 (för nära hindret igen, hon hoppade bara tillbaka efter apporteringen).
Metallapportering 9/9,5 (!!!!)
Vittringsprov (hunden ska hitta pinnen som luktar matte bland fem pinnar till) 0/7 (!!!)
Fjärrdirigering (skiften stå, sitt, ligg provas två gånger, matte 10 m ifrån, hunden får ej flytta på sig framåt eller bakåt), 6 (pga missat första skifte)/ 7.5 (dk första skifte plus liten förflyttning)

Med en tia på hopp/apport idag så hade vi fått vår uppflyttning. Det känns helt fantastiskt! Jag som trodde att vi hade långt kvar.....Duktig hund!

Igår nollade vi tyvärr både rutan (som stod bredvid en papperskorg - dit sprang Gos) och vittringen (som inte är klar, inte alls! Gos sprang bara ut och tog första bästa pinne och sen var det klart), men idag gick det som sagt var mycket bättre på de momenten. Åh, vad glad jag är för dagens andrapris och andraplacering :).


Bästa Gos med dagens priser (igår fick vi också en pokal :)).

Nu ska jag sväva vidare.

TJOHOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOO!

:) A very happy Ammi

3 kommentarer:

  1. Annika i Lindby26 juli 2010 kl. 09:16

    Grattis till er!Bra jobbat!
    MVH

    SvaraRadera
  2. Grattis!!! Innan ni vet ordet av så kommer ni vara uppe i eliten =)
    Lycka till!!!

    SvaraRadera
  3. Supergrattis till den braiga debuten!!! :-D

    Och stort grattis till Mia o Ella!!! :-D

    Kram kram

    SvaraRadera